A vas _ avagy műszaki ügyek

Minden amit e nemes szakmáról tudni akarunk.
Lezárt
Avatar
Mikapu3
Hozzászólások: 578
Csatlakozott: 2012.01.16. 07:58

A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: Mikapu3 »

DP95 tokmányom van kb. egy éve. ( http://www.holzmetal.hu/esztergatartozekok.php ) Néhány hete az egyik oldalán csak akadozva tudom be- és kitekerni. Most meguntam, szétszedtem és belenézve azt látom, hogy a kúpos fogaskerék ezen az oldalon alaposan megkopott. Eladáskor kenés nem volt rajta, nyilván a poros környezet miatt. Most WD40-el befújtam, ez segített rajta, de a kopás már megmarad. Kell-e, hasznos-e ezt kenni? Szerintetek normális, hogy egy év alatt hobbi, nem túl gyakori felhasználás mellett ilyen kopás keletkezzen?
A továbbiakban sáros környezethez fejlesztett kerékpár-lánc-olajjal fogom kenni.
549
(Jó, hogy ehhez új témát nyitottam? Kerestem, de nem találtam, hogy melyikhez passzolna ez leginkább.)
Küzdj a klímaváltozás ellen: használj fát!
Avatar
drehas
Örökös tag
Hozzászólások: 61
Csatlakozott: 2012.01.12. 21:37

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: drehas »

Szia Mikapu.
Nem javaslom a tokmány belső zsirozását,mert a belekerülő por,amit nem tudsz kivédeni,leragad és még nagyobb károsodást csinál.Javaslom,hogy a berágott kupkereket türeszelövel finoman igazitsd ki,rögtön könnyen fog forogni.
üdvözlettel:drehas
Avatar
Mikapu3
Hozzászólások: 578
Csatlakozott: 2012.01.16. 07:58

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: Mikapu3 »

Drehás: nem zsírra gondoltam. A WD40 nagyon híg anyag, csak nem túl tartós a hatása, most egy időre segített. Azért a spéci brigalánc-olajra gondoltam, mert azzal sok tapasztalatom van, sáros-vizes környezetben is kitart egy darabig, illetve a lényeg, hogy ahogy a por, sár beleül, lepereg a láncról. Talán itt is ledobná a beleülő port. Talán. Ha lesz tapasztalatom, majd elmondom.
A fém-a-fémen szárazon, az biztosan erős koptató hatás. Ha így kopik tovább ez a kúp fogaskerék, akkor lehet hogy 2-3 év múlva (a) kidobhatom a 190 Euró értékű alkatrészt (b) járhatok utána, hogy lehet-e először kicsi kúpfogaskerék párt, majd később a nagyobb fogaskoszorút venni?
(Bringánál egy hátsó fogassorral két lánc fogy el és a második-negyedik fogassor idején kell a hajtókarnál kistányért, középtányért, majd sokkal később nagytányért cserélni. Mármint a hegyibringánál. Egy lánc = 2-3 ezer km, a sár és a strapa függvényében. Szép volt, de ebből kiszálltam.)
Küzdj a klímaváltozás ellen: használj fát!
Avatar
kovi
Hozzászólások: 289
Csatlakozott: 2012.01.11. 20:04

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: kovi »

Szia Mikapu!

Szerintem bátran használd a WD40-et, mert abba tapasztalatom szerint nem tapad bele a por. Abban viszont igazad van, hogy gyakran kell a "kezelést" alkalmazni.

Azon viszont el kell gondolkodni, hogy vajon érdemes-e a fent nevezett cégnél vásárolni kiegészítőket.
A tapasztalatom az, hogy sokszor ugyanazt a minőséget adják mint más cégek (pl. Uni-max), csak jóval drágábban.

Sajnos ezt nagyon nehéz úgy eldönteni, hogy nézzük a monitort.

Kovi
Avatar
szalokik
Hozzászólások: 50
Csatlakozott: 2012.01.14. 10:47

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: szalokik »

Szia Mikapu !
Szerintem gyenge az anyagminőség és ez az árán is látszik, nem kell és nem is lehet csodát várni tőle még kenéssel sem. Valószínűsítem, hogy lágyacélból van, csak eladásra készül, nem használatra. Amúgy, nem a jó cuccokból lehet sokat eladni és ez manapság minden holmin bélyeg.
További szép napot !
" egy problémára adható válaszok közül mindig a legegyszerűbb a helyes"
Avatar
Pozsi
Adminisztrátor
Hozzászólások: 554
Csatlakozott: 2012.01.13. 19:42

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: Pozsi »

Szia Mikapu!

Szerintem hézagolási hiba, ha jól láttam a fogaskoszorú és a kis kúpkerék felfekvő felülete el van tolódva és nem teljes felületen érintkeznek.
Amit Drehás javasolt, hogy tűreszelővel reszeld, ki a hibát azzal egyet értek valamint próbáld úgy ki hézagolni, hogy a fogak a legnagyobb felületen feküdjenek fel.
Valamint próbáld kisebb erővel meghúzni, mert szerintem túlhúzod.
Üdv. Pozsi
Avatar
bencezug
Hozzászólások: 142
Csatlakozott: 2012.01.11. 07:09

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: bencezug »

Szia Mikapu!
Maximálisan eggyet értek, Drehas, és Szalókik észrevételével, ettől a szerkentyűtől, nem lehet csodát várni, és a kenéssel csak rontasz a dolgon. Olcsó husnak hig a leve.
A hegyibringád más téma, kvarchomok, más ásvány és kőzet porai, dinamikus erőhatás stb.
A hézag az ár, és a minőség között van, manapság ez igy müködik.
A XXI. század csak az idegünket edzi acéllá.

Üdv: bencezug
Avatar
Mikapu3
Hozzászólások: 578
Csatlakozott: 2012.01.16. 07:58

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: Mikapu3 »

Bendeguz, Szalokik, Kovi: Rendben, olcsó húsnak híg a leve. Kérdés: hasonló méretű gyűrűs tokmányból szerintetek mit lenne érdemes választani?
Küzdj a klímaváltozás ellen: használj fát!
Avatar
szalokik
Hozzászólások: 50
Csatlakozott: 2012.01.14. 10:47

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: szalokik »

Szia Mikapu !
Drotit kérdezd, neki van megfelelő minőségű gyűrűs-tokmánya...
Jómagam egy átalakított 100-as fém-tokmányt használok, azzal még nem volt gond, pedig nem mai gyerek ( made in USSR )
Amúgy igencsak bosszantó ez a hiba, mert ezért a minőségért arany-áron van a holmi...
További szép napot !
" egy problémára adható válaszok közül mindig a legegyszerűbb a helyes"
jmedvegy

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: jmedvegy »

Üdv!

Ismerem a konstrukciót, nekem is ilyen van. Saját tapasztalat szerint megváltoztatni nem lehet, nálam hozzáértőbbek alapján, egy hasonló műszerész esztergatokmány valóban jobb minőségű és kivitelű.
A kezdetekkor készítettem egy kulcsot hozzá, hogy nagyobb tál esetén se kelljen különösebben vacakolni a rögzítésnél, egy hosszabb forgatórúddal. Meg is lett az eredménye.
Sajnos az anyag keménységén, szilárdságán nem tusz javítani, a reszeléssel az amúgy sem erős anyagot tovább gyengíted, ezt tehát ezt inkább óvatosan, leginkább a kiálló éles sorjákat érdemes eltávolítani, ami további kopást okozhat. Zsírozni lehet, én személy szerint használom is, lévén a zsírok általában nyitott rendszerekben használatosak, ahol a por bejutását a kenési helyekre szeretnénk megakadályozni. A finom fapor nagy fordulatokon viselkedik hasonlóan a fémhez, okozva berágódást, kidörzsölődést. Ez azonban itt nem áll fenn, hiszen mozgatás pusztán rögzítéskor és lazításkor történik.. A zsír alkalmazásával azonban meg kell barátkozni a karbantartás gondolatával. Esztergálásnál nem, de csiszolásnál mindig használok elszívót, így a belső lerakódás a minimális. Ha pl. reggel folytatod vagy éppen másnap az előző napi munkád, akkor mindig érdemes visszaengedni a tokmányon, annyira, hogy a azért ne esse le a munkadarab, de ne is mozduljon el.
Én 3-4 havonta - terheltség függvényében - szedem szét és tartom karban a tokmányt. Ilyenkor egy alapos átmosást követően átzsírzom, nem hagyva ki a rögzítő stiftet sem. Ezek alapján én az olajat nem ajánlom, a saját fűnyíróm példáján okulva.
Mindennek ellenére jó konstrukciónak tartom a variálhatósága okán.

További szép napot mindenkinek!
Lezárt

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég