A vas _ avagy műszaki ügyek
- sjozsi
- Hozzászólások: 114
- Csatlakozott: 2012.12.09. 13:32
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
Szia JANIKA!
Pont emiatt gondoltam összeépíteni. Ha sikerülne úgy megcsinálni, hogy egy tengely körül elforgatható lenne a szerkezet -mersze megfelelően rögzítve - könnyebb lenne üreget esztergálni. Nem kell sokat elfordítani, 30 fokkal már kényelmesebben lehet belül esztergálni.
Pont emiatt gondoltam összeépíteni. Ha sikerülne úgy megcsinálni, hogy egy tengely körül elforgatható lenne a szerkezet -mersze megfelelően rögzítve - könnyebb lenne üreget esztergálni. Nem kell sokat elfordítani, 30 fokkal már kényelmesebben lehet belül esztergálni.
Üdv: Sjózsi.
- Pozsi
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 554
- Csatlakozott: 2012.01.13. 19:42
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
Sjozsi: Ha már lehet fordítani, akkor merj nagyot álmodni és 90 foknál meg se állj, mert akkor szinte nincs akadály átmérőben sem.
Üdv. Pozsi
- farongáló
- Hozzászólások: 167
- Csatlakozott: 2012.01.11. 10:16
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
Szia sjozsi!
Nézd meg az én gépemet ötletnek jó lesz.
Én úgy csináltam meg, hogy 90 fokban kitudom fordítani.De lehet több fokban is de nem akartam
mert elég magas a csúcsmagasságom.Középen egy tengelyen fordul.
Üdv: farongáló.
Nézd meg az én gépemet ötletnek jó lesz.
Én úgy csináltam meg, hogy 90 fokban kitudom fordítani.De lehet több fokban is de nem akartam
mert elég magas a csúcsmagasságom.Középen egy tengelyen fordul.
Üdv: farongáló.
- JANIKA
- Hozzászólások: 58
- Csatlakozott: 2012.01.12. 16:59
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
Sziasztok.
Sjozsi a 30 fok rendben van, de.... akkor arra is gondolnod kell, hogy a késtámaszt hogyan fogod kialakítani. Mivel az ágyon tudod rögzíteni készítened kell egy hosszabbítót, hogy kiérjen a kívánt helyzetbe. Ha nem elég stabil akkor gondod lesz vele mert be fog mozdulni vagy remegni. Ha jó erősre csinálod semmi gond.
Sjozsi a 30 fok rendben van, de.... akkor arra is gondolnod kell, hogy a késtámaszt hogyan fogod kialakítani. Mivel az ágyon tudod rögzíteni készítened kell egy hosszabbítót, hogy kiérjen a kívánt helyzetbe. Ha nem elég stabil akkor gondod lesz vele mert be fog mozdulni vagy remegni. Ha jó erősre csinálod semmi gond.
Üdv. Janika
"Bármely egyszerű probléma megoldhatatlanná fejleszthető, ha eleget töprengünk rajta."
"Bármely egyszerű probléma megoldhatatlanná fejleszthető, ha eleget töprengünk rajta."
- sjozsi
- Hozzászólások: 114
- Csatlakozott: 2012.12.09. 13:32
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
Sziasztok!
Pozsi: Már most is nagyot álmodtam, a jelenlegi gépem pont 360 fokot tud fordulni!
Farongáló: Pontosan ilyenre gondoltam, mint a Tiéd. Talán még a motorunk is egyforma.
Janika: Ez a kiforgatható esztergálás még elég távlati terv. Egyébként láttam olyant, hogy nagyon nagy átmérőjű tálat úgy esztergáltak kifordítva, hogy a késtámasz egy esztergától független álvány szerű szerkezet volt.
Más. Főtengely kialakítás. A mellékelt kép zanzinak tűnhet, csak az egyszerűség kedvéért rajzoltam a két koncepciót egy ábrára. Úgy nézzétek, hogy a középpont felett és alatt is különböző az ábra.
Akkor a kérdésem. A rajz felső részét nézzük. Összeszereléskor a tengelyre rámegy az A csapágy, ez belemegy a csapágyfészekbe, majd a másik oldalon a B csapágy egyszerre megy a tengelyre és a csapágy fészekbe. A főtengelyt tokmány irányából támasztjuk meg. A főtengely a B csapágy belső gyűrűjének támaszkodik (1), ugyanennek a csapágynak a külső gyűrűje a csapágyház lezáró eleméhez támaszkodik (2). Ezek szerint a tengely irányú terhelést a lezáró elem kis csavarjainak kell kibírniuk? Az ékszíjtárcsa felől terhelve a helyzet hasonló (innen jóval kisebb terhelés várható), (3) és (4) pontokon támaszkodik, így szintén a lezáró elem a terhelt. A tokmány irányú teher a B csapágyon van.
Nézzük a rajz alsó felét. Itt a tengelyre az A csapágyat a teljes tengelyen át kell tolni, hogy a helyére kerüljön. Ezután lehet a csapágyfészekbe tolni. A másik oldali B csapágyat az első esethez hasonlóan lehet behelyezni. Itt az alsó ábránál a tokmány irányú terheléskor a tengely a B csapágy belső gyűrűjén támaszkodik (5), majd a külső gyűrűjén fekszik fel a csapágy házra (6). Ebben az esetben a tokmány irányú terhelés az A csapágyra esik. Talán ez lenne a korrektebb, csakhogy az ékszíjtárcsa felőli terhelést ha nézzük, érdekes a dolog. A B csapágy külső gyűrűje támaszkodik a csapágyházra (7), de a tengelyt csak a csapágyak belső gyűrűje és a tengely felülete (8) közötti súrlódás tartja a helyén. Nagyobb erőhatásra a tengely elmozdulhat a tokmány felé.
Most akkor ezt hogyan kell korrekten megoldani? Vagy csak belemagyarázom a dolgokat?
Pozsi: Már most is nagyot álmodtam, a jelenlegi gépem pont 360 fokot tud fordulni!
Farongáló: Pontosan ilyenre gondoltam, mint a Tiéd. Talán még a motorunk is egyforma.
Janika: Ez a kiforgatható esztergálás még elég távlati terv. Egyébként láttam olyant, hogy nagyon nagy átmérőjű tálat úgy esztergáltak kifordítva, hogy a késtámasz egy esztergától független álvány szerű szerkezet volt.
Más. Főtengely kialakítás. A mellékelt kép zanzinak tűnhet, csak az egyszerűség kedvéért rajzoltam a két koncepciót egy ábrára. Úgy nézzétek, hogy a középpont felett és alatt is különböző az ábra.
Akkor a kérdésem. A rajz felső részét nézzük. Összeszereléskor a tengelyre rámegy az A csapágy, ez belemegy a csapágyfészekbe, majd a másik oldalon a B csapágy egyszerre megy a tengelyre és a csapágy fészekbe. A főtengelyt tokmány irányából támasztjuk meg. A főtengely a B csapágy belső gyűrűjének támaszkodik (1), ugyanennek a csapágynak a külső gyűrűje a csapágyház lezáró eleméhez támaszkodik (2). Ezek szerint a tengely irányú terhelést a lezáró elem kis csavarjainak kell kibírniuk? Az ékszíjtárcsa felől terhelve a helyzet hasonló (innen jóval kisebb terhelés várható), (3) és (4) pontokon támaszkodik, így szintén a lezáró elem a terhelt. A tokmány irányú teher a B csapágyon van.
Nézzük a rajz alsó felét. Itt a tengelyre az A csapágyat a teljes tengelyen át kell tolni, hogy a helyére kerüljön. Ezután lehet a csapágyfészekbe tolni. A másik oldali B csapágyat az első esethez hasonlóan lehet behelyezni. Itt az alsó ábránál a tokmány irányú terheléskor a tengely a B csapágy belső gyűrűjén támaszkodik (5), majd a külső gyűrűjén fekszik fel a csapágy házra (6). Ebben az esetben a tokmány irányú terhelés az A csapágyra esik. Talán ez lenne a korrektebb, csakhogy az ékszíjtárcsa felőli terhelést ha nézzük, érdekes a dolog. A B csapágy külső gyűrűje támaszkodik a csapágyházra (7), de a tengelyt csak a csapágyak belső gyűrűje és a tengely felülete (8) közötti súrlódás tartja a helyén. Nagyobb erőhatásra a tengely elmozdulhat a tokmány felé.
Most akkor ezt hogyan kell korrekten megoldani? Vagy csak belemagyarázom a dolgokat?
Üdv: Sjózsi.
- Pozsi
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 554
- Csatlakozott: 2012.01.13. 19:42
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
A rajzból számomra nem derül az ki, hogy milyen csapágyban gondolkozol.
Ha kúpgörgős csapágyban akkor mindenképpen kellene szimmering és a csapágy hézagolását a fedelek alá tett lemez darabokkal kellene megoldanod, minden féleképpen javasolt a KM anya használata a megfelelő biztosítással.
Itt van egy beépítési segédlet ajánlom figyelmedbe a 40 oldalt.
http://gt3.bme.hu/oktatas/letoltes/hajt ... cs_12t.pdf
Ígértem, már de mostmár megkeresem az enyémet.
Ha kúpgörgős csapágyban akkor mindenképpen kellene szimmering és a csapágy hézagolását a fedelek alá tett lemez darabokkal kellene megoldanod, minden féleképpen javasolt a KM anya használata a megfelelő biztosítással.
Itt van egy beépítési segédlet ajánlom figyelmedbe a 40 oldalt.
http://gt3.bme.hu/oktatas/letoltes/hajt ... cs_12t.pdf
Ígértem, már de mostmár megkeresem az enyémet.
Üdv. Pozsi
- JANIKA
- Hozzászólások: 58
- Csatlakozott: 2012.01.12. 16:59
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
Szia sjozsi.
A fölső rajzon egyedül a csapágyak állása jó, a tengely egyáltalán nem. Az alsón már közelít csak a csapágyakat kell megfordítani. A csapágyakat úgy kell beszerelni, hogy a nagyobb átmérő nézzen kifelé. A tokmány felőli nyomást az első csapágy fogja fölvenni. A hátsóval lehet beállítani szorosságot. Akkor jó ha a tengely nem kotyog semerre, de még lazán forog. A tengely hátsó csapágy illesztését nem szabad keményre hagyni, mert ennek mozognia kell amikor beállítod. Egy kemény csapágyillesztésnél nem fogod tudni finoman beállítani. A hátsó csapágy után én tennék egy távtartót, mögé egy hasított anyát amivel beállítod a csapágyakat és rögzíted. Mögé egy kisebb átmérőre a szíjtárcsát retesszel és még egy anyát ennek rögzítésére. Mindkét esztergámon próbálkoztam szimeringgel, de gyorsan ki is dobáltam őket. Nagyon fogták a főorsót és melegedett. A kisgépem el sem bírt indulni. Szerintem egy porvédő 0,5-del nagyobb furattal mint a tengely nagyon megfelel. A zsír úgysem engedi be a port. Az enyém így van. Kb 3 éve volt bezsírozva, azóta rá sem néztem. De ezt rád bízom. Remélem érthetően írtam.
Ui: készítettem egy skiccet is de nem tudom csatolni így ez lemaradt.
A fölső rajzon egyedül a csapágyak állása jó, a tengely egyáltalán nem. Az alsón már közelít csak a csapágyakat kell megfordítani. A csapágyakat úgy kell beszerelni, hogy a nagyobb átmérő nézzen kifelé. A tokmány felőli nyomást az első csapágy fogja fölvenni. A hátsóval lehet beállítani szorosságot. Akkor jó ha a tengely nem kotyog semerre, de még lazán forog. A tengely hátsó csapágy illesztését nem szabad keményre hagyni, mert ennek mozognia kell amikor beállítod. Egy kemény csapágyillesztésnél nem fogod tudni finoman beállítani. A hátsó csapágy után én tennék egy távtartót, mögé egy hasított anyát amivel beállítod a csapágyakat és rögzíted. Mögé egy kisebb átmérőre a szíjtárcsát retesszel és még egy anyát ennek rögzítésére. Mindkét esztergámon próbálkoztam szimeringgel, de gyorsan ki is dobáltam őket. Nagyon fogták a főorsót és melegedett. A kisgépem el sem bírt indulni. Szerintem egy porvédő 0,5-del nagyobb furattal mint a tengely nagyon megfelel. A zsír úgysem engedi be a port. Az enyém így van. Kb 3 éve volt bezsírozva, azóta rá sem néztem. De ezt rád bízom. Remélem érthetően írtam.
Ui: készítettem egy skiccet is de nem tudom csatolni így ez lemaradt.
Üdv. Janika
"Bármely egyszerű probléma megoldhatatlanná fejleszthető, ha eleget töprengünk rajta."
"Bármely egyszerű probléma megoldhatatlanná fejleszthető, ha eleget töprengünk rajta."
- farongáló
- Hozzászólások: 167
- Csatlakozott: 2012.01.11. 10:16
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
Szerintem az alsó megoldás akkor jó ha az ékszíjtárcsa felőli csapágy elé zégergyürűt teszel.
Persze a csapágyat fordítva úgy ahogy janika írta.
Persze a csapágyat fordítva úgy ahogy janika írta.
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
Sziasztok
A szegnyeregről egy kicsit tudnátok beszélni esetleg egy rajzot
A szegnyeregről egy kicsit tudnátok beszélni esetleg egy rajzot
- JANIKA
- Hozzászólások: 58
- Csatlakozott: 2012.01.12. 16:59
Re: A vas _ avagy műszaki ügyek
Sziasztok.
Íme a bizonyíték, hogy nem akarok senkinek rossz tanácsot adni. A saját gépemet is átalakítottam úgy hogy a főorsót az ágyon hosszába el tudom tolni és bárhol rögzíteni. Ma le is teszteltem. Örülök, hogy nem halogattam tovább az átalakítást. Kicsit rövidült a csúcstávolság (20 cm), de vissza tudom rendezni az eredeti állapotába ha kell. Mindent csavaros kötéssel oldottam meg.
Íme a bizonyíték, hogy nem akarok senkinek rossz tanácsot adni. A saját gépemet is átalakítottam úgy hogy a főorsót az ágyon hosszába el tudom tolni és bárhol rögzíteni. Ma le is teszteltem. Örülök, hogy nem halogattam tovább az átalakítást. Kicsit rövidült a csúcstávolság (20 cm), de vissza tudom rendezni az eredeti állapotába ha kell. Mindent csavaros kötéssel oldottam meg.
Üdv. Janika
"Bármely egyszerű probléma megoldhatatlanná fejleszthető, ha eleget töprengünk rajta."
"Bármely egyszerű probléma megoldhatatlanná fejleszthető, ha eleget töprengünk rajta."
Ki van itt
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég