Gépeinkről.

Lezárt
Avatar
Sandor
Hozzászólások: 117
Csatlakozott: 2012.01.11. 07:33

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: Sandor »

Szia Kiscsiszi!
Engem is megnyugtattál!!!!!
Üdv. Sándor.
Avatar
kiscsiszi
Globál moderátor
Hozzászólások: 351
Csatlakozott: 2013.01.24. 14:35

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: kiscsiszi »

Sziasztok!

Nem nagyon tudon hova dobjam fel a kérdést, ezért hát ezt a témát választottam.
A helyzet az, hogy az esztergám tengelye tengelyirányban "kottyan". Mostanában kezdtem észrevenni, eddig problémát nem okozott, viszont most a hétvégén a kottyanás kezdett zavaró méreteket ölteni.

3717

A fenti sematikus ábrán a következő látszik:
A tengelyem (lila, D: 19mm) egy menetes részben végződik, ennek a pereme D: 21 mm (szintén lila). namármost a menetes vég és a golyóscsapágy (szürke) között 1-1,5 mm-es rés van.
A problémára keresek megoldást, hogy ezt a kottyanást megszűntessem, a következőket vizsgálom:

1. Kompenzációs lemez (rugós alátét) a menetes vég és a golyóscsapágy közé. http://www.bearings.hu/termekek/csapagy ... cios-lemez
2. Seeger (zéger) gyűrű a menetes vég és a golyóscsapágy közé.

Remélem, tapasztalt gépépítők tudnak nekem segíteni, ők hogyan járnának el, melyik megoldás a célravezetőbb, stb.

Köszönettel!
Üdv: kiscsiszi
- Az a veszély már nem fenyeget, hogy táltossá legyek -
Avatar
Pozsi
Adminisztrátor
Hozzászólások: 554
Csatlakozott: 2012.01.13. 19:42

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: Pozsi »

Szia Kiscsiszi!

Gondolom a csapágy egy sima mélyhornyú golyóscsapágy. Melyet két csapágyazási helyen a tengelyen 2 helyen a házban 1 helyen szokás megfogni,(vagy fordítva) hogy a csapágyazás ne legyen előfeszítve. Hogy melyik változat van nálad azt neked kell eldönteni.
A rajzról azt nem értem, hogy baloldalon mi támassza meg a csapágyat balról, mert ha valamit raksz jobbra akkor csak eltolod mégjobban a csapágyat.
Az egészet vizsgáld, valami oka van, hogy a csapágy elmászott a menettől.
Üdv. Pozsi
Avatar
kiscsiszi
Globál moderátor
Hozzászólások: 351
Csatlakozott: 2013.01.24. 14:35

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: kiscsiszi »

Szia!

Pozsi, a témában nem vagyok szakértő, de szedtem már szét a gépet. Megpróbálok a tőlem telhető legjobb tudásommal válaszolni: Jobb és bal oldalon is van egy-egy sima golyóscsapágy (hogy mélyhornyú-e vagy sem, sajnos nem tudom eldönteni), csapágyházban. A csapágyházak az eszterga-ház két oldalára vannak csavarozva. Talán az alábbi robbantott ábra többet elárul, mint amit én el tudok mondani:

3718

Jobb oldalon a már említett menetes vég pereme, míg a másik oldalon egy Seeger gyűrű hivatott a mozgást korlátozni tengelyirányban.

Amit nem értek, hogy ha maga a ház nem deformálódott (azért ahhoz már jó nagy erőhatás kell), akkor miért tudott a tengely megmozdulni.
Üdv: kiscsiszi
- Az a veszély már nem fenyeget, hogy táltossá legyek -
Avatar
Pozsi
Adminisztrátor
Hozzászólások: 554
Csatlakozott: 2012.01.13. 19:42

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: Pozsi »

Kiscsiszi: A rajz alapján a bal oldali csapágyazás esetén a tengelyen kúszó, a házban rögzített, ha a bal oldali csapágy belső átmérője kisebb a jobb oldalinál, akkor az ékszíjtárcsával rögzítve a tengelyen.
A jobb oldali csapágy elvileg ha jól látom ugyancsak rögzítve van a házban.(Fedél+ lemez) A tengely rögzítése így ezen az oldalon nem szükséges.
Ha a lemez nem deformálódott,akkor az ékszíjtárcsa rögzítése volt laza.
A mélyhornyú golyóscsapágyat 6000 -s sorozatban vannak és általában simának hívják.
Szereld össze a gépet és ha mérhető elmozdulása van a tengelynek, akkor rosszul tudtam értelmezni, ha nem mérhető, akkor valamelyik valószínű a jobb oldali csapágyad megadta magát.
Üdv. Pozsi
Avatar
Robo
Hozzászólások: 195
Csatlakozott: 2012.02.07. 08:07

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: Robo »

Szia Kiscsiszi!

Ha a rajzon jól látom, a 12-es burkolatot levéve szabadon látszik a tengelyed. Ha megmozgatod lehet kiderül honnan ered a kottya.
Mivel a ház lemezből van, el tudom képzelni hogy meghajlott. Esetleg szedd ki a csapágyakat, akkor ellenőrizni tudod van e holtjátékuk.
Bár a csapágy annyira nem mehet tönkre, hogy tengelyirányban érezhető játéka legyen. Másutt gondolom a probléma okát.

Ilyen volt az első gépem, volt vele nekem is problémám. Legelőször a késtartó tört el. :cry:

Üdv, Robo
Üdv, Robó
Avatar
Varifer
Site Admin
Hozzászólások: 163
Csatlakozott: 2012.01.09. 22:36

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: Varifer »

Szia Kiscsiszi!

Nos valaha én is hasonló elven működő tömegcikken kezdtem. Egy nagy baja van a sok apróbb hibák mellett.
A tengely anyaga nagyon gyenge minőségű vasdarabból van, hamar görbül és kopik.
Így a tengelyed egy idő után a csapágyon belül külön forog, a kottyanást ez adja, hogy a csapágyba már nem szorul meg a tengely.
Tisztelettel: Varifer
Avatar
sjozsi
Hozzászólások: 114
Csatlakozott: 2012.12.09. 13:32

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: sjozsi »

Szia Kiscsiszi!

Olvasgattam a válaszokat, nézegettem a robbantott rajzot, rájöttem, hogy mindenki tévúton van.
Egyszerűen csak megnyúlott a tengelyed... :l
Üdv: Sjózsi.
Avatar
Robo
Hozzászólások: 195
Csatlakozott: 2012.02.07. 08:07

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: Robo »

Sziasztok!

Kiscsiszi, hamar old meg a gordiuszi csomód, mert egyre vadabb ötletek kapnak itt szárnyra. :lol:
A csapágy belső gyűrűje alatt megkopó tengely, nehéz elképzelnem, esetéleg egy nagyon nehéz járású berozsdásodott csapágy esetén ami megcsúszik a tengelyen. De inkább Sjózsi jár a legközelebb, és ez megmagyarázza Varifer elméletét is. A megnyúlt tengelyed az anyagmegmaradás elve folytán véknyabb lett. Emiatt lötyög rajta a csapágy.

Esetleg nagyobb fordulaton pörgess, hogy a tengely felhevülve beledagadjon.

Félre a tréfát, szerintem bármi is az oka, ahogy a robbantott rajzot látom, kihézagolással orvosolhatod a problémát. A tartós megoldás egy masszív öntött vas eszterga.

Üdv, Robo
Üdv, Robó
Avatar
kiscsiszi
Globál moderátor
Hozzászólások: 351
Csatlakozott: 2013.01.24. 14:35

Re: Gépeinkről.

Hozzászólás Szerző: kiscsiszi »

Sziasztok!

Köszönöm a hozzászólásokat, jobbító szándékú tanácsokat, észrevételeket.
Most jövök a műhelyből, kb 3 órát töltöttem szerelgetéssel.

Sikerült a kb 1,5 mm-nyi kottyanást kb. a felére redukálni, de megmondom őszintén: jóformán semmit nem csináltam: darabokra szedtem mindent, kifújtam, kitöröltem a port, kapott a csapágy WD40-et, szépen pörög, oldalirányú kottyanása nincs. Próbáltam többször is a hézagot valami okosságal megszűntetni, de egyenlőre hagytam, mert nincs itthon semmi értelmes anyagom (értsd: alátét, O-gyűrű, stb), amit a csapágy illetve a menetes vég közé rakhatnék.

Majd a héten még próbálkozom....

Igazából az sjozsi féle tengelymegnyúlást nem tartom valószínűleg, de mivel a téren abszolúte tudatlan vagyok, azt mondom, miért ne?. Méregettem, s ha a két oldalsó csapágyházat feszesre húzom a tengelyen, akkor nem fér be a házba... na most akkor vagy a ház lett kisebb, vagy a tengely hosszabb.... :D:D:D
Elképzelhetőnek tartom Varifer variációját, a kikopott, csapágyban elforduló tengelyről. Mintha mutatott volna hasonló jeleket.

Próbálgatom még kihézagloni, aztán ha végleg beadja a kulcsot, elgondolkodom egy jobb képességű esztergán... Úgyis illene már szintet lépni...

:koc
Üdv: kiscsiszi
- Az a veszély már nem fenyeget, hogy táltossá legyek -
Lezárt

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég