A vas _ avagy műszaki ügyek

Minden amit e nemes szakmáról tudni akarunk.
Lezárt
Avatar
sjozsi
Hozzászólások: 114
Csatlakozott: 2012.12.09. 13:32

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: sjozsi »

Sziasztok!

Röpke egy év intenzív használat után elérkezettnek látom az időt, hogy - érdemei elismerése mellett -
nyugállományba vonultassam több mint 30 éves gépemet. Mivel kialakult elképzeléseim vannak leendő
utódjáról, úgy döntöttem, építgetek egyet. Sokan saját készítésű gépen dolgoztok, elsősorban hozzájuk
lennének kérdéseim. A gyári géppel rendelkezők sem maradnak ki.
Kezdjük a meghajtásnál. MK2-es hüvelyes tengelyt szeretnék, végig ~8-as furattal. Milyen minimális
átmérőjű tengelyben gondolkodjak? Két ponton lesz csapágyazva, legalább az egyik oldalon kúpgörgős
csapággyal. Kell-e mindkét oldalon - szembefordított - kúpgörgős, vagy elég az egyik oldalon?
Ajánlottak önbeálló csapágyat, használható-e az önbeálló? Vagy esztergáltatok a csapágyaknak házat,
vagy veszek csapágyankénti csapágyházas csapágyat. Melyik a jobb megoldás? A csapágyházas csapágyakat
csavarral kell rögzíteni az alapra. Lehet csavarral rögzíteni? Nem fog a rázkódástól kilazulni?
A főtengely anyagával kapcsolatban vannak megkötések? Vagy sima rúdanyagból elkészíthető?
Gyorsoldós késtámaszt már készítettem, motorom, frekvenciaváltóm van, egy gyári szegnyerget viszont
vásárolnék. Ha van valakinek ismeretsége gép forgalmazóknál, adhatna ötletet, kinél próbálkozhatnék.
Tulajdonképpen elég lenne nekem egy kis gép szegnyerge is (pl. Holzmann D460; Bernardo CM450...).
Egyenlőre ennyi.
Üdv: Sjózsi.
Avatar
Mikapu3
Hozzászólások: 578
Csatlakozott: 2012.01.16. 07:58

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: Mikapu3 »

De jó neked, lesz kedved szerinti "új" géped.
Nem építettem sk gépet és lehet hogy magam nem is fogok. Holzmann DB460 asztali kisgép tapasztalata alapján azt mondom, ha már nekiláttál, hogy a kinőtt helyett legyen jobb géped, akkor talán jobb szegnyerget is megérdemelnél, mint ez. Ha választhatsz, ne csak 50, hanem 100 mm-t lehessen a csavarral előrehajtani. Másrészt lehetne kisebb a kitolható rész kotyogása. Az a gyanúm, hogy nagyon jó állapotú nagy szegnyerget vehetsz régi faesztergából, de akár fémesztergából is ahhoz alkalmas áron, hogy ne is gondolkodj a legyártásán. Időnként beleakadok ilyen hirdetésekbe.
Ha a csapágyház csavarokat a kedved szerint választott erősségű Loctite csavarrögzítő ragasztóval rögzíted, az biztosan nem mozdul meg, de a kontraanya is lehet hasonlóan hatásos.
A gépváz lehet könnyű vagy nehéz. Minél nehezebb, annál inkább lehet rajta excentrikus, kiegyensúlyozatlan dolgokkal is elbánni. Ha mozgathatósághoz a könnyebbet választod, akkor célszerű lehet olyan bokamagassági végigpolcot tenni a lábak közé, amibe pl. 40x40-es 6 vagy 8 cm vastag járólapok éppen hézag nélkül kirakva (egy-két-három rétegben) elférnek. Az már ad majd némi ellentömeget az excenrikushoz.
Vagy takarítós féle vagy vagy sem, a saját kis hegesztett gépállványomat ma már másként készíteném, hogy könnyebb legyen a forgácsot közüle, alóla kisöpörni.
Idővel a sajátomon majd elkészítem, de úgy látom, nagyon hasznos, ha a gépágy átellenes oldalán a gépágy tetejével egy síkban van olyan fa peremű és lapú asztal, amire munka közben az éppen munkában lévő késeket, miegymást tudsz rakosgatni.
Ismételem: ebben nincs gyakorlatom, de ha nekilátnék, ilyenek jutnak eszembe.
Küzdj a klímaváltozás ellen: használj fát!
Avatar
JANIKA
Hozzászólások: 58
Csatlakozott: 2012.01.12. 16:59

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: JANIKA »

Szia sjozsi.
Csak röviden ami eszembe jut.Csapágynak a 2 kúpgörgőset vagy a ferde hatásvonalút ajánlom (ezek mérete megegyezik a golyós csapágyakkal.) Az önbeállósat egyáltalán nem. Háznak inkább az egy anyagból kiesztergáltat. Ez biztos vonalban van. Tengely méretnek már elmegy a 30, de inkább 35 mert a 2-es morse átmérője 18 mm. Erre még ráfér a 33-as külső menet amit én nem hagynák le a gépről. Viszont ha tokmányt akarsz a kúpra rászerelni ezt gyengének tartom. Az én gépem orsója sima hengerelt anyagból készült, igaz 80-as ból és 50-es a csapágy furata. A szegnyeregben meg te döntesz. Én kicsinek találom. Gondolom ha már gépépítésbe fogtál akkor nem ilyen kis gépet akarsz. Nem olyan bonyolult egy szegnyerget összedobni (nekem legalább is :) )
Ez az én véleményem. Halgass meg másokat is és válogasd ki a neked legjobb megoldást.
Üdv. Janika
"Bármely egyszerű probléma megoldhatatlanná fejleszthető, ha eleget töprengünk rajta."
Avatar
Pozsi
Adminisztrátor
Hozzászólások: 554
Csatlakozott: 2012.01.13. 19:42

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: Pozsi »

Csapágyazás tekintetében magam részéről a két kúpgörgős beépítésest javaslom. Melynek előnye, hogy a holtjátékot be tudod állítani a kívánt nagyságra. Szimmeringek segítségével a bejutó port egyszerűen meg lehet akadályozni. Én ezt javaslom.
Az önbeállós golyóscsapágyas beépítést nem javaslom, mert tengely irányú erőket nincs ami felvegye. Eredeti gépemnek ilyen volt a csapágyazása, nem sokáig tudtam használni.
Mélyhornyú golyóscsapágyazás. Pontos egytengelyűséget nehéz megvalósítani és csak kis tengely irányú erőket képes elviselni.
Mi az oka, hogy szeretnél a tengelybe MK2 menetes hüvelyt? A főorsót tapasztalatom szerint nem úgy használjuk, mint a fémesztergálás esetén, ritkán lógatjuk be a főorsóba anyagot , ami patronos megfogást tenné lehetővé. A menesztőt meg lehet M33 menetesen is megoldani.
Ha gondolod elküldöm, az Én általam tervezett megoldást. (persze ha megtalálom.)
A csavaros rögztés megfelelő csavar bizosítás mellett nem lazul ki (pl. önbiztosító anya, nut-link stb.)
Üdv. Pozsi
Avatar
sjozsi
Hozzászólások: 114
Csatlakozott: 2012.12.09. 13:32

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: sjozsi »

Sziasztok!

Köszönöm az eddigi válaszokat!
Pontatlanul fogalmaztam, a főorsón mindenképpen lesz az M33-as tokmány csatlakozás, csak belül lesz még
az MK2-es hüvely.
Üdv: Sjózsi.
Avatar
szalokik
Hozzászólások: 50
Csatlakozott: 2012.01.14. 10:47

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: szalokik »

Sziasztok !
Amikor a saját főorsóm készült, nem terveztem bele MK-fészket, mert értelmetlennek láttam. A SK-tokmánnyal minden megfogható, ami csak kellhet. Mivel nekem átalakított 100-as tokmányom van, annak a furata 25 mm-es, így a főorsóé sem lett nagyobb. Szembe fordított kúpcsapágyak ( 80-45 mm ) vannak benne olaj töltéssel, mivel annak a legkisebb a gördülési ellenállása, mégis mindenhol ott van ( szellőző-kupak szükséges a melegedés miatt, különben a pára-tér nyomása olajat tolhat ki ). A főorsó hosszabb, mint ami ékszíj-tárcsa miatt szükséges lenne, ide lehet feltenni a spirál-maró nyúlványát. Az orsó-ház nálam hegesztett, mivel nem volt 110-es tömör anyagom. 25-ös kazánlemez lett a leszabályozott csőbe betolva varrat-hely kialakítással mind a csövön, mind a betéten. A behegesztés után lett kialakítva a csapágy-fészek mindkét oldalon. A külső csapágy-gyűrű leszorítója a szimmering-tartó is egyben. A főorsót 2 db leszorító-kengyel fogja oda a csapágy-bakhoz...
Egyszóval, sokféle jó megoldás létezik, kinek milyen feltételek adottak a megvalósításhoz.
További szép estét !
" egy problémára adható válaszok közül mindig a legegyszerűbb a helyes"
Avatar
fakéz
Hozzászólások: 190
Csatlakozott: 2012.01.12. 07:26

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: fakéz »

Szia, sjozsi!
Sajnálom, hogy a decemberi találkozón nem beszéltünk a gépépítési tervedről. A nagy gépem, amit Te is láttál, nekem a IV. generációs volt. Kb 30 éve használom és hacsak nem ad valaki ingyen egy jobbat, az már a sírig ki fog szolgálni...Néhány praktikus tanács:
- ha elég hely van a műhelyedben, ne vacakolj, minél nagyobb, annál jobb, mert mindig jöhet egy nagyméretű ötlet és akkor a népi bölcsesség beigazolódik: nagy gépen lehet picit, de kis gépen nem tudsz nagyot készíteni
- inkább legyen túlméretezve a mostani igényeidhez képest, mert később átalakítani már nagy macera lenne
- a gépágy 2 db, legalább 200-as I-profil legyen, megfelelően merevítve közcsavarokal
- a lábakat célszerű 100x150-es szembefordított C(U) profilból hegesztve készíteni, betonnal kitöltve
- a kötőelemek(csavarok) is legalább M20 legyenek
- a főorsó mindenképpen átmenő furattal, legalább 15 mm átmérővel készüljön
- MK 2 morzekúp jól kihasználható
- a főorsó menete M33 legyen, okvetlenül vállal készüljön, hogy a tokmány ne tudjon felszorulni a főorsóra
- a csapágy az én gépemen mindkettő radax mélyhornyú golyóscsapágy (tengelyirányú 2000 kp-os terhelésre méretezve) Aki látta, mit művelek a géppel, azt hiszem meggyőződhetett róla, hogy én nem kímélem. 30 év alatt egyszer zsíroztam.
- a főorsó tengelye legalább 250 mm-re legyen a gépágy felett,
- a főorsó tartóbakját 15-ös kazánlemezből készült dobozra kell kialakítani, ebbe csatlakozhatnak a csapágyház taplpcsavarjai
- a gépágyat nem kell feltétlenül köszörült pontossággal készíttetni (persze, nem hátrány a nagy pontosság, de ha fizetni kell érte, kérdés, megéri-e?)
- ha tudsz szerezni gyári szegnyerget, az a biztos, de legalább MK2 legyen benne. MK3 még jobb, mert akkor szűkítővel MK2, MK1 is beletehető
- a villanymotor min 1 kW-os legyen, a frekiváltó nagyon hasznos, de 3 lépcsős ékszíjtárcsával miden nyomatékigény és fordulatszám elérhető.Kétirányú kapcsoló előnyös a csiszoláskor, de figyelni kell a tokmányok leforgásának érdekében a rögzítésre. Az ékszíj legalább 12-es legyen. Nem kell ebből sem nagy problémát csinálni.(Eddig kétszer cseréltem.)
- a túloldali kiegészítő asztallap(fából!) igen hasznos a munkaközi szerszámok tárolására. Ezt egy éve csináltam meg.Korábban is jó lett volna.
-Ha eljössz hozzám, alaposabban megnézheted
Remélem, hasznos infókat adtam és meg is fogadod a tanácsaimat, és ennél csak jobbat fogsz építeni. üdv: fakéz
Avatar
Robo
Hozzászólások: 195
Csatlakozott: 2012.02.07. 08:07

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: Robo »

Szia Sjozsi!

Nekem gyári gépem van, de ami tapasztalatom e téren megosztanám veled. A főorsóm M33-as, MK2-es belső kúppal. Utóbbi nagyon hasznos, a szokásos MK2-es menesztőket egyszerűen és gyorsan be lehet fogni. A főorsóba tervezz átmenő furatot, amibe egy hosszabb pálcát dugva ki tudod ütni a befogott menesztőt. A tokmány M33-as kiképzésénél ügyelj arra, hogy a szabványos DIN 800-as tengelyvég kialakításod legyen. Akkor nem lesz gondod a precíz, koncentrikus ütés mentes tokmányfutás biztosításával.

Sok sikert.

Üdv, Robo
Üdv, Robó
Avatar
sjozsi
Hozzászólások: 114
Csatlakozott: 2012.12.09. 13:32

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: sjozsi »

Sziasztok!

Köszönöm a mindenre kiterjedő hozzászólásokat!
Úgy látom, ahány ház, annyi szokás. Meglepődtem a gyári szegnyereg pontatlanságán. Azért gondolkodtam gyáriban, mert az otthoni legyártásában én nem vagyok egy JANI(KA). Valószínűleg be tudok szerezni egy szegnyereg testet, 7 cm-es kinyúlással úgy, hogy még akkor is 10 cm lesz a testben. Ez biztosan nem fog kotyogni!
Csapágyazás két kúpgörgős, tengely 50-es csapággyal, M33-as tokmány csatlakozás, MK2 hüvellyel, átmenő furattal. Ebbe a furatba nem akarok faanyagot betolni, csak a Morse eszköz kiütésére akarom használni. Erősen gondolkodom azon, hogy a villanymotort közvetlenül a főorsó tartóbak testébe rakjam. A tervezett tengely magasságot nem befolyásolja, csak jó hosszú főtengely kell hozzá. A gépágyat a mostaninál erősebbre szeretném, de azért annyira nem, mint Fakéz javasolta.
Szóval agyalok tovább, a megvalósításról is beszámolok majd. Persze biztosan lesznek még kérdéseim is.
Üdv: Sjózsi.
Avatar
JANIKA
Hozzászólások: 58
Csatlakozott: 2012.01.12. 16:59

Re: A vas _ avagy műszaki ügyek

Hozzászólás Szerző: JANIKA »

Szia sjozsi.
Még valami eszembe jutott amin régóta gondolkozom és az én gépemet is szeretném így megcsinálni. Ha már a motort a főorsóhoz teszed készítsd úgy, hogy el lehessen tolni az egészet az ágy végéhez. Ez jól jön ha tálakat esztergálsz vagy valamit üregelsz. Nem kell ráfeküdni a gépre ahhoz, hogy lásd mit csinálsz. Kényelmesen a gép végéhez állva lehet esztergálni. Ehhez nekem a motort is át kell szerelni és a szegnyergen is emelni kell vagy a főorsó talpából vágni. Így már nem egyszerű. Ha új gépet készítenék biztos így csinálnám.
Üdv. Janika
"Bármely egyszerű probléma megoldhatatlanná fejleszthető, ha eleget töprengünk rajta."
Lezárt

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég