Karbantartás-balesetvédelem!
- Morovik
- Hozzászólások: 67
- Csatlakozott: 2012.01.12. 05:40
Karbantartás-balesetvédelem!
Szerintem az alábbiakra is oda kéne figyelni, hogy a munka örömöt jelentsen ne gondot! Arra gondoltam, hogy az esztergálás szépségén túl arról is kellene beszélni, hogy a gépet, szerszámokat ki hogyan tartja karban! Mire kell különösen odafigyelni munkavégzés során, ne felejtsük el az esztergálás egy veszélyes üzem, tehát balesetek elkerülésére ki milyen óv intézkedéseket, eszközöket használ?
Pl.-használsz védöszemüveget?
A késtartot mikor tisztitottad fel?
Munka közben hol tartod a késeket?
A csapágy szereti ha zsirozzák- te megtetted?
stb,stb,stb
Pl.-használsz védöszemüveget?
A késtartot mikor tisztitottad fel?
Munka közben hol tartod a késeket?
A csapágy szereti ha zsirozzák- te megtetted?
stb,stb,stb
"Soha nem késő,hogy azzá válj ami lehettél volna" (George Eliot)
- kiscsiszi
- Globál moderátor
- Hozzászólások: 351
- Csatlakozott: 2013.01.24. 14:35
Re: Karbantartás-balesetvédelem!
Ez egy nagyon jó ötlet!
Bár én nem használom az esztergámat napi szinten, de a tisztítást fontosnak tartom, lévén, hogy a sok csiszolástól a csapágyaim környezete folyamatosan egy homoksivatagra hasonlít. Szét is szedtem hát a gépet, hogy megolajozzam a csapágyakat.. A tengely 2 csapágyban forog, de mindkét csapágy totálisan el van fedve. Na most ilyenkor mi van?
Próbáljam szétszedni és megtisztítani ha kell, vagy bízzak benne, hogy a zárt csapágyazás miatt egyáltalán nem ment bele por? Néhány esetben eléggé nyikorog a gép, ekkor jött az ötlet , hogy alaposan meg kellene pucolni....
Bár én nem használom az esztergámat napi szinten, de a tisztítást fontosnak tartom, lévén, hogy a sok csiszolástól a csapágyaim környezete folyamatosan egy homoksivatagra hasonlít. Szét is szedtem hát a gépet, hogy megolajozzam a csapágyakat.. A tengely 2 csapágyban forog, de mindkét csapágy totálisan el van fedve. Na most ilyenkor mi van?
Próbáljam szétszedni és megtisztítani ha kell, vagy bízzak benne, hogy a zárt csapágyazás miatt egyáltalán nem ment bele por? Néhány esetben eléggé nyikorog a gép, ekkor jött az ötlet , hogy alaposan meg kellene pucolni....
Üdv: kiscsiszi
- Az a veszély már nem fenyeget, hogy táltossá legyek -
- Az a veszély már nem fenyeget, hogy táltossá legyek -
- Pozsi
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 554
- Csatlakozott: 2012.01.13. 19:42
Re: Karbantartás-balesetvédelem!
Szia Kiscsiszi!
Ilyenkor szerencséd, van.
Mert:
-Nem kell kenésre
-Nem kell a szimering állapotára figyelned.
-A csapágy előbb tönkre megy mint a porvédő, vagy a szimering.
A csapágy előbb fog lógni mint sírni.
Ilyenkor szerencséd, van.
Mert:
-Nem kell kenésre
-Nem kell a szimering állapotára figyelned.
-A csapágy előbb tönkre megy mint a porvédő, vagy a szimering.
A csapágy előbb fog lógni mint sírni.
Üdv. Pozsi
Re: Karbantartás-balesetvédelem!
Üdv!
Kiscsoszi! Amivel Te rendelkezel az ZZ-s csapágy, vagyis mindkét oldalán porvédővel ellátott csapágy.
Ha már csapágyak...
Alapvetően a csapágyakat zsírozzák, melyek mindkét oldalon porvédővel ellátottak, a benne lévő kenőanyag (zsír) a csapágy teljes élettartamára garantálja annak kenését. Ha valamiért idő előtt, vagy elhasználódás során tönkremenne, gyakorlatilag az újjal együtt a zsírzás is megtörténik. Az egy külön fejezet lenne, milyen jellegű zsírt kellene használni, mivel felhasználási területtől függően többféle minőségű van forgalomban, függően, csak elmozduló alkatrészek kenése, vagy nagy igénybevételű, nagy fordulatú alkatrészek kenése a cél.
Olajozást nem célszerű használni, mivel az olaj összegyűjti, magába zárja a szennyeződést, ezért használatosak az olajszűrők, másodrészt csapágyak olajos kenése csak zárt rendszerben szokásos kenési eljárás. Ha már volt előzőleg zsír, akkor a két anyag vegyileg is összeveszhet, akárcsak a zsíroknál, és kenés helyett korrózió léphet fel.
A porvédő és szimmering szintén élethosszig tart, kopás estén kell cserélni. Ha szokatlan hang, vagy futás közben a megszokottól eltérő hangot hall az ember, akkor érdemes a csapágyakat megvizsgálni.
Ha viszont qépedben csak golyós vagy görgős csapágy van, és nincs ami a tengelyirányú terhelést gyakorlatilag felvegye, akkor - pl. szegnyereggel megtámasztva az anyagot - csapágyaid nem képesek a tengelyirányban érkező terhelést elviselni, ezért rendellenesen kopnak, használódnak el, ezért nyikoroghat a gép. Az egyiknek legalább ferde kúpgörgős, vagy tárcsás hengergörgős csapágynak kellene lennie a tengelyirányú terhelés felvételére.
Elnézést ha kissé hosszúra nyúlt válaszom, de pusztán a felszínt próbáltam karistolni.
További szép napot!
Kiscsoszi! Amivel Te rendelkezel az ZZ-s csapágy, vagyis mindkét oldalán porvédővel ellátott csapágy.
Ha már csapágyak...
Alapvetően a csapágyakat zsírozzák, melyek mindkét oldalon porvédővel ellátottak, a benne lévő kenőanyag (zsír) a csapágy teljes élettartamára garantálja annak kenését. Ha valamiért idő előtt, vagy elhasználódás során tönkremenne, gyakorlatilag az újjal együtt a zsírzás is megtörténik. Az egy külön fejezet lenne, milyen jellegű zsírt kellene használni, mivel felhasználási területtől függően többféle minőségű van forgalomban, függően, csak elmozduló alkatrészek kenése, vagy nagy igénybevételű, nagy fordulatú alkatrészek kenése a cél.
Olajozást nem célszerű használni, mivel az olaj összegyűjti, magába zárja a szennyeződést, ezért használatosak az olajszűrők, másodrészt csapágyak olajos kenése csak zárt rendszerben szokásos kenési eljárás. Ha már volt előzőleg zsír, akkor a két anyag vegyileg is összeveszhet, akárcsak a zsíroknál, és kenés helyett korrózió léphet fel.
A porvédő és szimmering szintén élethosszig tart, kopás estén kell cserélni. Ha szokatlan hang, vagy futás közben a megszokottól eltérő hangot hall az ember, akkor érdemes a csapágyakat megvizsgálni.
Ha viszont qépedben csak golyós vagy görgős csapágy van, és nincs ami a tengelyirányú terhelést gyakorlatilag felvegye, akkor - pl. szegnyereggel megtámasztva az anyagot - csapágyaid nem képesek a tengelyirányban érkező terhelést elviselni, ezért rendellenesen kopnak, használódnak el, ezért nyikoroghat a gép. Az egyiknek legalább ferde kúpgörgős, vagy tárcsás hengergörgős csapágynak kellene lennie a tengelyirányú terhelés felvételére.
Elnézést ha kissé hosszúra nyúlt válaszom, de pusztán a felszínt próbáltam karistolni.
További szép napot!
- Mikapu3
- Hozzászólások: 578
- Csatlakozott: 2012.01.16. 07:58
Re: Karbantartás-balesetvédelem!
jmedvegy: Gyanúm szerint az egyszerűbb gyári esztergák főtengelyében és lehet hogy sok saját gyártmányúban is két golyóscsapágy van, melyek jobb esetben porvédettek. Ez a hobbi kategória. Mikor tehát a főtengelybe tett csőtokmányba kalapáccsal beüti az ember a munkadarabot, az pl. sokkal nagyobb tengelyirányú terhelés, mint amit a bárhogy megszorított forgócsúcs képes adni.
Gondolom faesztergába csak porvédett csapágyat érdemes használni.
Kérdésem: mibe kerülhet a sokak által használt Holzmann D460-as gép főtengelyének 2 csapágya? Jól gondolom, hogy ha nem tudom magam kicserélni, akkor a csapágycserélő szaki munkadíja több, mint a csapágy maga? Eredmény: ha a porvédett csapágynak bármi gondja kezd lenni8, ki kell cserélni és kész, nem érdemes megpróbálni zsírozgatni, mert abból csak több gond származhat.
Persze lehet hogy tévedek éppen ezért kérdezek.
Gondolom faesztergába csak porvédett csapágyat érdemes használni.
Kérdésem: mibe kerülhet a sokak által használt Holzmann D460-as gép főtengelyének 2 csapágya? Jól gondolom, hogy ha nem tudom magam kicserélni, akkor a csapágycserélő szaki munkadíja több, mint a csapágy maga? Eredmény: ha a porvédett csapágynak bármi gondja kezd lenni8, ki kell cserélni és kész, nem érdemes megpróbálni zsírozgatni, mert abból csak több gond származhat.
Persze lehet hogy tévedek éppen ezért kérdezek.
Küzdj a klímaváltozás ellen: használj fát!
- Pozsi
- Adminisztrátor
- Hozzászólások: 554
- Csatlakozott: 2012.01.13. 19:42
Re: Karbantartás-balesetvédelem!
Sziasztok!
A csapágy csere minimális szakértelmet igényel. Tudni kell hol kell ütni, de ezt a katalógusban lehet látni.
Egy mélyhornyú golyós csapágy képes felvenni bizonyos mértékű axiális (tengelyirányú) terhelést. A dinamikus (kalapácsütés) igénybevételt nagyon nem szereti egyik irányból sem, de mivel az axiális terhelést kevésbé veszi fel ezért jobban érzékeny rá.
A csapágy védettségénél előbb megy tönkre a pontossága, futása, ezért nem érdemes zsírozgatni. Másik része, nem hiszem, hogy egy rápréselt porvédőt, vagy szimeringet úgy le tud bontani valaki, hogy utána vissza lehet tenni.
Amit örököltem a gépemhez főorsót, az két önbeálló csapágyból készült. Miután nem bírta az igénybevételt készítettem egy X terhelésű két kúpgörgős csapágyazásút, melynek előnye, ha a csapágy holtjátéka növekszik akkor után húzással lehet csökkenteni, és jobban felveszi a tengely irányú erőket.
Az, hogy melyik a nagyobb igénybevétel hogy a kalapáccsal ütöd,vagy hogy megtámasztott csúccsal támasztod? Nem tudom, de a csavarmenetnek köszönhetően nagy erőt lehet kifejteni. pl szőlőprés.
Még egy gondolat. (Már sokat beszélek.) A csapágy minőség és az ár egyenesen arányos. Tehát egy jó minőségű SKF csapágy magas ára mögött a minőség van.
A csapágy csere minimális szakértelmet igényel. Tudni kell hol kell ütni, de ezt a katalógusban lehet látni.
Egy mélyhornyú golyós csapágy képes felvenni bizonyos mértékű axiális (tengelyirányú) terhelést. A dinamikus (kalapácsütés) igénybevételt nagyon nem szereti egyik irányból sem, de mivel az axiális terhelést kevésbé veszi fel ezért jobban érzékeny rá.
A csapágy védettségénél előbb megy tönkre a pontossága, futása, ezért nem érdemes zsírozgatni. Másik része, nem hiszem, hogy egy rápréselt porvédőt, vagy szimeringet úgy le tud bontani valaki, hogy utána vissza lehet tenni.
Amit örököltem a gépemhez főorsót, az két önbeálló csapágyból készült. Miután nem bírta az igénybevételt készítettem egy X terhelésű két kúpgörgős csapágyazásút, melynek előnye, ha a csapágy holtjátéka növekszik akkor után húzással lehet csökkenteni, és jobban felveszi a tengely irányú erőket.
Az, hogy melyik a nagyobb igénybevétel hogy a kalapáccsal ütöd,vagy hogy megtámasztott csúccsal támasztod? Nem tudom, de a csavarmenetnek köszönhetően nagy erőt lehet kifejteni. pl szőlőprés.
Még egy gondolat. (Már sokat beszélek.) A csapágy minőség és az ár egyenesen arányos. Tehát egy jó minőségű SKF csapágy magas ára mögött a minőség van.
Üdv. Pozsi
- kovi
- Hozzászólások: 289
- Csatlakozott: 2012.01.11. 20:04
Re: Karbantartás-balesetvédelem!
Sziasztok!
Jó ötlet ez a topik. Az egészségvédelemmel kapcsolatban csak annyit, hogy én mindíg szemüvegben, ha lehet zárt ruházatban dolgozom. A csiszoláshoz mindíg veszek föl pormaszkot.
Mikapu a D460-nál egyszerű a csapágyakat kicserélni. Pozsival egyet értek az ár/minőséggel kapcsolatban. ha jól emlékszem 2005 -ös csapágy kell bele, a lengyel 900 Ft, az SKF majdnem 4000.
De a lengyel bizony nem sokáig húzta.
Üdv
Kovi
Jó ötlet ez a topik. Az egészségvédelemmel kapcsolatban csak annyit, hogy én mindíg szemüvegben, ha lehet zárt ruházatban dolgozom. A csiszoláshoz mindíg veszek föl pormaszkot.
Mikapu a D460-nál egyszerű a csapágyakat kicserélni. Pozsival egyet értek az ár/minőséggel kapcsolatban. ha jól emlékszem 2005 -ös csapágy kell bele, a lengyel 900 Ft, az SKF majdnem 4000.
De a lengyel bizony nem sokáig húzta.
Üdv
Kovi
Ki van itt
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég